Odran Trümmel / In a jar

English below

folk psyché

Français au nom bizarre et aux origines incertaines, Odran Trümmel construit un univers musical à la manière d’un architecte dont les plans n’auraient pas à respecter les lois de la physique. Luxe incroyable que cette liberté totale permise à la fois par l’éclectisme de ses goûts, une certaine virtuosité instrumentale et une confiance dans la capacité d’écoute de l’auditeur.
Si le terme de folk vient à l’esprit à l’écoute de la musique du Londonien d’adoption, tout récemment émigré à Lisbonne c’est pour mieux constater à quel point son univers se détache de la routine des singer-songwriters du genre. Emprunt d’une richesse harmonique et rythmique oscillant entre jazz bizarre et pop progressive, les chansons d’Odran sont avant tout extrêmement riches et personnelles.
Depuis 2005 Odran a surtout officié au côté de ses vieux comparses Andy Bishop (basse, saxophones) et Fabien Tcherno (percussions) dans une formation imprévisible, s’adaptant aux contraintes des lieux. Un soir survoltée et bruyante comme du Zappa élevé au post punk d’XTC, la prestation du groupe sera le lendemain intimiste et caressante.
In a jar, le 4ème album d’Odran chez Another Record, se distingue par sa cohérence : entièrement acoustique, l’album a été quasiment entièrement enregistré et interprété par Odran, des nombreuses percussions (tabla, calebasse, bongos etc) aux cordes omniprésentes (guitare acoustique, mandoline, charango, banjo, psaltérion…). Violon, violoncelle, viole de gambe et saxophone viennent encore enrichir la sonorité de l’album que l’on qualifiera à défaut de mieux de psych-folk baroque.

De trio, le groupe devient quatuor une fois rejoint par Charlotte, aka Rayon Gamma, pour donner vie à In a Jar dans une formation acoustique et vocale.
L’illustrateur Fräneck, déjà auteur de l’artwork du Long Time No Sea du compagnon de route Boris “the Keys” Paillard est cette fois mis à contribution pour réaliser un objet unique sérigraphié à 300 exemplaires. Livret rare et précieux pour une musique autant complexe qu’accessible.

FOLLOW : Facebook

BUY : CD

psychedelic folk

The French man with unclear origins and an unpronounceable name has been building his own musical universe for 10 years like an architect who doesn’t care about the laws of physics while drawing his plans. This total freedom finds its roots in a voracious curiosity about any kind of good music, his gifts as an instrumentalist, and his trust in the listener’s open-mindedness.
There is some folk influence in the ex-Londoner / new Lisboner music, but this is above all striking how far it stands from the singer-songwriter routine of the genre. As harmonically rich as it is rhythmically tight, Odran’s songs find their way somewhere between weirdo jazz and progressive pop to end up very personal and peculiar.
Both poetic and quirky, Odran’s songs are nonetheless inspired by real life, considering we spend a third of it dreaming. Odran has been playing since 2005, most of the time with his trio (Andy Bishop on saxophone & bass and Fabien Tchernovski on percussion). The music being quite multi-faceted, they could alternatively go crazy and Zappa-ish in festivals and rock venues, or acoustic and intimate in smaller cafés or even busking in the streets.
In a Jar is Odran’s 4th album and is quite distinctive by its sound and consistency: entirely acoustic, the album was recorded mostly by Odran playing all the instruments, from percussions (calabash, bongos, tabla etc) to string instruments (guitar, mandolin, charango, banjo, psaltery etc.). Musicians and friends were also invited to sing and play cello, violin, viole de gambe and saxophone and give the album a rich and warm “chamber” psych-folk texture.
Odran released three LP and one EP with the French label Another Record, played hundreds of gigs in France and Britain from London to Glasgow mostly with the folk rock act the Keys. He played with bands such as Tuung, Nervous Cabaret, Moriarty, Francois & the Altas Moutain.
In 2015 the trio upgraded to a quartet as Charlotte aka Rayon Gamma joined the new acoustic and vocal line-up. The French illustrator Fräneck who once created the artwork for label mates the Keys’“Long Time no Sea” is now giving form and matter to a unique serigraph booklet released in 300 copies. A precious item for some music that is as complex as it is accessible.